Ruinerna vid Delphi

Första dagen i Grekland besökte vi Delphi men vi glömde att fråga oraklet om vår framtid. Platsen ligger underbart i det grekiska landskapet. Verkligen en resa värd.

På eftermiddagen gjorde vi en kort vandring uppe i bergen över den söta staden Arachova. Vid horisonten är bergen snöklädda. Vi möte en man som kom från skidåkning. HÄR I GREKLAND!!! 🇬🇷⛷🇬🇷

På väg över Patras ner till Olympia

Vi lämnade det vackra och berömda Delphi och åkta kustvägen ner till bron över till Peloponnesos.

I Patras åt vi lunch på en mysigt och modernt café. Patras kan man besöka, men det måste man inte göra. En genomsnittlig stad.

Vid Kalogria gjor de vi en liten paus och promenerade genom en vacker skog och över sanddynerna ner till havet. Vädret var tyvärr rätt disigt.

nu har vi kommit fram till Olympia. Bor på hotellet Bacchus. Utsikten från balkongen är underbar.

imorgon ska vi besöka platsen där de olympiska spelen ägde rum för nästan 3000 år sedan.

Olympia

Vi bor i den lilla byn Ancient Pisa på Tavernan Pensionatet Bacchus bara två km från Olympia. Här är det lite lugnare än de turistiserade hotellen nere i Olympiabyn. Underbart vacker utsikt över landskapet med olivlundar och vingårdar mellan kullarna. Vi var törstiga när vi kom till hotellet så ölen smakade gott på balkongen.

Tavernan erbjuder en genuin och ärlig lokal mat. Första kvällen åt vi lamm i olivolja och origanosås samt Souvlaki. Andra dagen blev det kyckling i senapssås och fläskfilé. Alla rätterna var enkla men underbart goda. Så ska det vara!

När vi skulle åka till utgrävningsområdet vid Olympia kom ägaren med ett par VR (virtuelle realitet) glasögon. Han har med ett par kompisar utvecklat detta VR system som kan användas vid ruinerna för att upptäcka och se hur anläggningen såg ut i antikens dagar. Det fungerade utmärkt och ersatte komplett en guide. Digitaliseringen har verkligen många fördelar!

The Ancient Site!

Philippeion

Ingången till den Olympiska Stadion.

Stadion som tog upp till 45000 åskådare.

Arkeologiska Museet

Det arkeologiska museet i Olympia är också mycket sevärt. Här bevaras de viktigaste statyerna och andra objekt från templen. Man får en bra överblick över hur den olympiska anläggningen såg ut i antiken. Jag rekommenderar att besöka museet först innan man går in på själva utgrävningsområdet. Då förstå man bättre vad som är vad.

Nike of Paionios

Dessa figurer satt under Zeustemplets taknock.

Hike runt Olympia

På eftermiddagen gjorde vi en liten hike genom olivlundar och vingårdar upp till toppen på en kulle. Där hade vi god utsikt över Olympia.

Utsikt mot Olympia med Stadion till höger bakom träden och Internationella Olympiska Akedemin i förgrunden.

Brandkåren var också på plats för att släcka en brand på en sluttning men han körde fast i ett dike.

Tillslut fick dom hjälp och kom upp ur diket och elden blev släckt.

Brandkåren släcker buskar som brinner på slänten.

Vingårdar mitt i en blomäng.

Utsikt mot Olympiabyn från kullens topp.

Väderet nu i mitten på mars är angenämt för att titta på gamla fornlämningar. 17 till 22 grader på dagen och lite kyligare på kvällen. Ganska lite turister både vid sevärdheterna, på hotellen och restaurangerna. Inga köer, lätt att få bord. Mycket avspänt att resa nu.

Från Olympia till Sparta genom bergen

Under denna regniga dag körde vi på slingriga serpentinvägar genom Peloponnes berg ner till Kalamata. I den pittoreska bergsbyn Andritsena stannade vi för en promenad och en Cappuccino på ett Καφενεíο (kafenio).

Sedan fortsattes färden ner till Kalamata. Här hittade Linus ett bra café över Google Maps. Hur klarade man sig innan Google Maps fanns? Vi parkerade i närheten för att fika.

Nu hade regnet slutat och vi fortsatte färden genom en ravin och sedan över ett högt pass fram till Sparta. Landskapet var underbart men de höga topparna låg i moln. Vi fick en del regnskurar på oss under färden.

Väl framme i Sparta var himlen blå och solen värmde. Sparta är nybyggt på 18-talet. Rent och fint men inte mycket att titta på. Statyn av hjälten Leonidas som besegrade Persiska armén 480 B.C. tillhör nog det viktigaste. Inte mycket!

Spartas hjälte Leonidas

Bättre är byn Mystras 6 km väster om Sparta vid bergens fot. Här tog vi in på hotellet Mystras Inn.

Vårt hotell med borgruinen i backgrunden uppe på klippan över Mystras.

Vandring upp till Mystras slottsruin och en eftermiddag vid kusten

Väderlägsprognosen förutspådde regn på eftermiddagen så vi gick upp tidigt för att utnyttja solen på förmiddagen till en vandring upp till Mystras slottsruin. På en hög kulle över byn hade vi redan dagen innan sett den mäktiga slottsruinen från medeltiden. Den franska korsfararen Villehardouin grundade på 1200-talet denna stad med slottet högst uppe på kullen. Under årens lopp har flera kyrkor och kloster byggds runt kullens sluttningar. Från huvudingången måsta man övervinna 300 höjdmeter för att nå toppen. För de som inte vill gå denna svettiga väg finns det en ingång längre upp som avkortar bestigningen väsentligt. Vi valde dock den längre vägen för att de då finns mer att se.

Under bestigningen njöt vi av den magnifika utsikten över olivträden i dalen, kullarna på andra sidan och staden Sparta. Vi gick fort för att vara upp i bra väder.

När vi väl hade nått toppen stod vi länge och beskådade de snötäckta bergen i väster och dalen med Sparta i öster. På nervägen besökte vi flera kyrkor som till stor del är förfallna men har vackra väggmålningar kvar.

Efter en dusch var vi hungriga och tog bilen och åkte ner till kuststaden Githio. Här var vädret fortfarande soligt och vi intog en underbar måltid med fisk och sallad.

Vid återvändandet till hotellet i Mystras mötes vi av ett kraftig skyfall. Det var en mycket lyckad dag.

Road trip med vackra omvägar från Mystras till Korinth

Efter en regnig natt vaknade vi upp till en solig dag med klar djupblå himmel. En perfekt dag för en road trip genom vackra landskap. Från Mystras sökte vi oss över smala slingriga vägar med många serpentiner ner till östsidan av Peloponnes.

Vid den lilla staden Leonidi nådde vi havet som lyste turkosblått i solen. Vi följde den klippiga kusten norrut till Nafplio. En vacker stad vid havet med ett gammalt fort på en klippa över innerstan.

Vi brukar alltid äta lokala rätter när vi reser men idag hade vi lust på Pizza. Med hjälp av Google Maps letade vi upp en bra Pizzeria och blev mycket nöjda.

Det kulturella målet för dagen var det antika Mykene bara 20 min bilfärd från Nafplio. Jag hade googlat  och läst att arkeologiska fyndorten skulle vara öppen till kl 17 under mars månad. Vi anlände 14:55 och blev upplysta om att dom stänger kl 15:00 under mars månad och vi blev inte insläppta. Man ska inte tro på allt som skrivs på nätet😢😩😭.  Alltså fick vi nöja oss med att titta på kullen från parkeringsplatsen och det vackra landskapet.

Istället för Mykene beslöt vi oss för att åka till Korinth och dricka en Caffè Freddo - en underbar grekisk sommardryck med iskall espresso. Korinth har inte så mycket att erbjuda och är ingen resa värd men kaffet var gott.

På vägen till hotellet i Loutraki tittade vi naturligtvis på den spektakulära kanalen som delar Peloponnes från fastlandet.

Från hotellrummet beskådade vi den underbara solnedgången över havet.

Aten

Som avslutning på detta års Greklandsemester har vi nu anlänt till Aten. Linus cirklade in bilen professionellt i centrum för att lämnas tillbaka till biluthyrningen. Som kompensation till den låga trafiktätheten på landsvägarna var det om så mer i Aten. Scootrar körde kors och tvärs runt bilarna och det blinkas inte alltid när man ska svänga. Linus höll sig cool och vi hittade snabbt vår destination med hjälp av navigationen på Google Maps.

Efter 8 minuters promenad från biluthyrningen var vi snart framme vid hotellet Palladian Home i stadsdelen Plaka. Ett lungt och centralt läge vid ett litet torg.

Efter incheckningen tog vi kameran med oss för en första promenad genom Plaka. Vi hittade en riktigt bra bar (Yiasemi) utan turister på en liten gata. Där åt vi en sallad och drack en Café Freddo.

Nästa mål blev Olympia stadion från 1896. Enda stadion i världen som är byggd helt i marmor. En mycket vacker plats! Jag rekommenderar att ta med audio guiden som man får vid ingången.

Inne i stadion bevaras plakat och facklor som har använts under alla olympiska spel i nutiden. På OS i Stockholm 1912 användes dock ingen fackla. Den cermonin infördes flera år senare.

OS i min nuvarande hemstad München 1972.

Det är interessant att besöka grekiska kyrkor som är annorlunda än våra protestantiska. Dock är denna typ av kristlig konst inte min sak.

Varje hel timma dygnet runt är det vaktombyte framför parlamentet. En rolig cermoni som det är värt att besöka.

Självklart besökte vi Akropolis i Aten (betyder ”The edge of the city” eller bättre ”The top of the city”). Erechtion templet är färdigrenoverat men att få färdig Parthenon kommer att ta flera år till.

Det nya Akropolismuseet är mycket vackert och sevärt. Här får man en bra uppfattning om hur Akropolis såg ut i antiken.

Man ska absolut bo i Plaka som nu gjorde ett mycket bättre intryck på mig än vid sista besöket 2005. Vi hittade flera barer och restauranger som även Atenarna går på. Maten var riktigt vällagad, autentisk och god. Jag rekommenderar To Kafeneio, Epicharmou 1, Athina 105 58 och Tzitzikas & Mermigas, Mitropoleos 12, Athina 105 63.

Nu går vår fina semester mot sitt slut. Imorgon återvänder vi hem.